Mitä mielessä liikkuu?

Postasin tämän videolinkin jo aiemmin Twitteriin, mutta koska saan siitä jonkinlaiset ”kicksit” joka kerta kun sen katson, niin päätinpä laittaa videon oikein blogiinkin näkösälle. Miksi? Tietysti siksi, että täältä se on tarpeen tullen helppo kaivaa esiin. Miksi video pitäisi kaivaa esiin!? Timberlandin tuotteista en niinkään välitä, mutta videossa vaan on ”se fiilis”Mieletön fiilis! Fiilis ja inspiraatio. Got it? Löysitkö videosta ”fiiliksen”?

Muistanette (tai ette ;)) siteeraukseni aiemmasta postauksestani

Your body is ready to quit long before your mind is.

Tämä on niin totta ja TÄSTÄ tässä videossa on kyse!!! Mielestä. Mielikuvista. Minun mielestäni ;)

Käytän aika usein erilaisia mielikuvia tai pikemminkin tarinoita buustaamaan harjoittelua. Tai käytän ja käytän… En tiedä kuinka tietoisesti tai tarkoituksellisesti niitä loppujen lopuksi käytän. Tarinat vaan syntyvät ja auttavat kehoa jaksamaan silloin, kun ei oikeastaan enää jaksaisi. Video voisi hyvin olla tarina päässäni hankalan paikan maastolenkillä. Yleensä sijoitan itseni erilaisiin tiukkoihin tilanteisiin, joista täytyy vaan selvitä. Tai muuten käy huonosti. En anna mielessäni muuta mahdollisuutta kuin selvitä ja jaksaa eteenpäin. Vaikka kyseessä on eräänlainen itsensä pakottaminen, niin joka kerta ”maaliin” päästyäni olen yhtä yllättynyt ja iloinen. Kehosta nimittäin löytyy uskomattomasti voimaa ja jaksamista kun sen kaiken vaan kaivaa esiin!

Mietin hieman tavallista pidempään tätä postausta aloittaessani, mutta päätin tehdä sen kuitenkin. Hienon videon.. ja fiiliksen vuoksi :). Piti valmistautua hetki henkisesti vilkkuvalojen ja valkopaitojen saapumiseen. En nimittäin tiedä, kuinka hullulta tämä buustausmetodi kuulostaa. Onko sillä väliä? Ei. Niin kauan kun vilkkuvaloja ei näy ;)

Eilen yksilövalmennuksessani oleva mimmi nosti maasta ensimmäistä kertaa hienosti hyvällä tekniikalla enemmän kuin olisin osannut kuvitellakaan. Yllätyin. Tietysti onnistuminen voitaisiin laittaa toimivan valmennuksen piikkiin ;), mutta tänään jäin miettimään, että mitä neidin päässä oikein pyöri? Kuinka hän buustasi itsensä upeaan suoritukseen? Noh, ehkä se selvinnee aikanaan. Paljon enemmänkin olisi noussut ellen minä olisi pelannut varman päälle ;). Joskus joku pääsee yllättämään. On nimittäin vaikea arvioida ihmisen mielen voimaa. Toisilla sitä riittää enemmän kuin toisilla, ja toisilla se näkyy enemmän kuin muilla. Kyseessä on kuitenkin täysin harjoitettavissa oleva ominaisuus. Se vaatii vain uskallusta astua riittävän usein oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ja oivallusta, että epämukavistakin olosuhteista selviää ja jää henkiin.

Myönnän, että mulla on kohtalaisen vilkas mielikuvitus ja välillä vähän turhankin rikas päänsisäinen maailma, mutta olenko outo lintu vai onko tämäntyyppinen ”mielikuvaharjoittelu” tuttua myös sinulle?

Mainokset
Comments
5 Responses to “Mitä mielessä liikkuu?”
  1. Paula sanoo:

    Hieno meininki tossa mainosvideolla :) Et ole outolintu, tai sitten meitä on kaksi. Minulla monesti syksyisiä juoksulenkkejä värittää vilkas mielikuvitukseni lähinnä peloitellen, mitä seuraavan puskan takaa ponkaisee eteen tai jos juuri ohittamani hiippari pinkaisisikin juoksuun perääni? Pääsisinkö karkuun? Tai sitten saatan päättää, että ennen kuin tietty auto ohittaa mut tai mä ohitan jokun toisen lenkkeilijän/pyöräilijän tms. mun pitää olla tietyn valotolpan tai muun ylittänyt :) Kuulostaa hullulta kirjoitettuna, mutta siis joo, käyn kyllä hyvin vilkasta päänsisäistä meininkiä läpi monenelaisissa treeneissä/joskus muutenkin.. :) Yllättävän hyvin sitä välillä huomaa jaksavansa vaikkapa juosta täydellä teholla -vasta kun pysähtyy, tuntee miten pumppu hakkaa miljoonaa :)

  2. Juhina sanoo:

    Erittäin hyvä video kyllä, ja varmasti motivoi juoksemaan kovempaa. Itse olen käyttänyt erilaisia mielikuvia juostessani jo pitkään. Erityisesti valmistautuessani maratonillle niitä tuli käytettyä paljonkin. Aika usein kuvittelen itseni jonkin sortin sotilaaksi (esim intiaani tai moderni special forces operator) jonka on toimitettava tärkeä viesti perille (esim seuraavan mäen päälle, jossa ”tukikohta” sijaitsee :). Samoin välillä laulan mielessäni jotain tiettyä marssilaulua, joko omasta varusmiespalveluksestani, tai jotain ”TV:stä tuttua” yms hoilotusta :) Joskus taas jokin tietty eeppinen elokuva ja sen sankariksi eläytyminen siivittää eteenpäin.
    Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut erittäin paljon erilaisista ”teknisistä jutuista”, ja hight tech tavoista vaikuttaa esim vireystasoon ja tietoisuuden tiloihin. Eli olen testannut ja käyttänyt melko paljon mm erilaisia audiometodeja. Ei muuta kuin Ipod messiin, napit korville ja… ;)
    Eräs lempijutuistani on Brainsync:
    http://www.brainsync.com/about.asp
    Esimerkiksi tätä olen kuunnellut:
    http://www.brainsync.com/product.asp?specific=135
    Välillä kuuntelen jonkun tietyn audio ohjelman ennen lenkkiäkin saattaakseni itseni ”sopivalle taajuudelle” …
    Ehkä eniten olen käyttänyt erilaisia Hemi-Sync äänitteitä:
    http://www.synerki.fi/fi/monroe
    Joskus taas saatan ennen lenkkiä tehdä jonkun ”boosteri session” Brain Machinellani:
    http://www.photosonix.com/nova_pro_100.htm

  3. Jonna sanoo:

    Minä käytän kans tosi paljon mielikuvaharjoittelua. Itselläni tavoitteena on massan hankinta, joten itsenä kuvittelu sellaisena kuin haluaisin olla, suuren idolin miettiminen tai kenties ”pahimman” vastustajan ajattelu auttaa buustamaan treenejä aika lailla. Hyvä musiikki on varsinkin aerobisissa treeneissä ylitsepääsemättömän tärkeää.

    Mielen voimaa tullaan taas tarvitsemaan ensi syksynä, kun aletaan olla lähempänä kisoja.. Sillon se mielen voima punnitaan, kun on kalorit alhaalla ja muutenkin väsynyt ja veltto :D

    Hyvä postaus, taas kerran! Ja toi video oli aivan mahtava!

  4. Hermis sanoo:

    Kiitos kaikille tähän saakka kommentoineille oman sisäisen ”hulluuden” avaamisesta! Näin mä vähän arvelinkin, etten ihan yksin ole asian kanssa, mutta enpä ole näitä juttuja oikein mistään saanut lukeakaan, joten ajattelin pistää asian ”rohkeasti” tapetille. Ja se kannatti! I`m not maaad! ;)

    Toisekseen tässä on myös vinkkiä niille, jotka eivät kyseistä hulluuden lajia ole vielä harjoittaneet. Try it! You may surprise yourself!

    Muistakin mielen treenibuustausmenetelmistä saa avautua. Juhina toi esiin äänitteet. Monilla varmasti soikin jonkin sortin musiikit korvilla. Itse en lenksuilla käytä koskaan musiikkia, mutta salilla kyllä. Luonnon musiikki on parasta musiikkia korville. Ja sielulle ;)

    Brainsyncit ym. eivät itseeni uppoa (too weird ;)). Muistan vielä elävästi kun testasin hemi-synciä erään liikuntaryhmäni kanssa eikä lopputulos ollut ihan sitä mitä odotin. Ihmiset kokivat ko. musiikin painostavana ja tunnin jälkeen mulla oli ryhmä ”krapulaisia” salissa :D. Mutta ihan mielenkiintoinen kokeilu! Varoitus: Saattaa aiheuttaa jopa fyysisiä oireita! ;)

    Jonna: Toi sun kuvaama mielikuvaharjoittelu on ehkä hieman erilaista kuin mitä itse tässä yhteydessä nyt tarkoitin. Tai ainakin mä koen sen erilaisena. Hyvä väline tämäkin! Auttaa fokusoitumaan tavoitteeseen. Lisäksi voidaan käydä urheilusuoritusta etukäteen päässä läpi ennen kilpailukoitosta. Valmistaa mieli (ja keho?) tulevaan. Tämä lienee yleisesti käytössä kilpaurheilijoiden keskuudessa. Samoin kuin tunnetilaharjoitukset; miltä tuntuu seistä korkeimmalla pallilla kultamitalikaulassa.

    Onhan näitä mistä valita! Täytyy vaan taas jälleen kerran löytää se itselleen sopivin ja mielekkäin keino :).

    Use your mind!

  5. Juhina sanoo:

    Hermis: Muistan kyllä hyvin Hemi-Sync kokeilusi ja miettinyt useinkin jälkeenpäin noita kuvailemiasi vaikutuksia … ;)
    Kyseessähän oli In Motion niminen äänite:
    http://www.synerki.fi/fi/monroe/tuotteet/hemi-sync_in_motion

    On mielestäni hyvin mielenkiintoista miten eri ihmiset reagoivat niin eri tavalla esimerkiksi em. äänitteen kuulemiseen.

    Ilmeisesti mm. ihmisen vireystaso, emotionaalinen tila, kehon fyysinen tila, sekä se kuinka paljon aivoja on ”harjoitettu” (esim kuuntelemalla vastaavia äänitteitä aiemmin) vaikuttavat hyvin konkreetisesti kuulijan kokemukseen ja äänitteen vaikutukseen.

    Samankaltaista palautetta olen saanut myös Brain Machineani kokeilleilta ystäviltäni. Joillakin ensivaikutelmat ja kokemukset ovat olleet hyvin voimakkaita, toisilla taas paljon lievempiä… :)

    Joka tapauksessa hyvin mielenkiintoisia ja kiehtovia asioita nämä kaikki aivoihin, ja sitä kautta eri tietoisuuden- ja vireystasoihin vaikuttavat metodit ovat ainakin minun mielestäni. Tulen varmasti vielä jatkamaan näiden ja muidenkin menetelmien testausta itselläni / ystävilläni ja läheisilläni ;)

    Bottom Line on kuitenkin tämä:
    Omaan suorituskykyyn on mahdollista vaikuttaa erilaisin keinoin, joko ihan perinteisin mielikuva- yms metodien avulla, tai sitten erilaisilla ”high tech” menetelmillä, kuten audio, audiovisuaaliset ja elektroniset menetelmät. Mikäli niistä on kiinnostunut, ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan ja testaamaan.

    Jokainen varmasti löytää oman mieluisan, itselleen parhaiten sopivan menetelmän. Kuten missä tahansa harjoittelussa – mitä enemmän harjoittelet – sitä paremmaksi tulet… :)

    T: Juhina ”The Mind Warrior”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: