Elämäntapana fyysinen fitness

Mitä tarkoittaa kun elämäntapana on fyysinen fitness? Termi lienee monille pelkkää sanahelinää, josta ei oikein ota selvää. Mitä fyysinen fitness käytännössä tarkoittaa? Monia asioita ja eri ihmisille eri asioita. Siksi haluan määritellä tarkemmin mitä fyysinen fitness MINULLE yksilönä ja ammatillisessa mielessä merkitsee… Mitä MINÄ fyysiseksi fitnekseksi määrittelemälläni elämäntavalla tavoittelen ja tarjoan.

FYYSISEN FITNEKSEN OSA-ALUEET

Jaan kokonaisvaltaisen fyysisen fitneksen seuraaviin osa-alueihin:

  1. Terveys
  2. Yleinen hyvinvointi
  3. Fyysinen toimintakyky
  4. Fyysinen suorituskyky
  5. Ulkoinen olemus

FYYSINEN TOIMINTAKYKY

Fyysisellä toimintakyvyllä tarkoitan kehon toiminnallista kykyä suoriutua fyysisistä ponnistuksista ja muista keholle asetetuista toiminnallisista tavoitteista. Yksinkertaistettuna fyysinen toimintakyky tarkoittaa kykyä selviytyä arjen askareista, toiminnoista ja vaatimuksista vaivattomasti ja kivutta. Saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta sitä se ei yhteiskunnassamme todellakaan ole. Joukossamme on paljon ihmisiä, jotka eivät esimerkiksi kykene sitomaan vaivattomasti edes kengännauhojaan! Jos tällainen perustoiminto vaatii onnistuakseen erityistä ponnistelua tai erityisiä toimenpiteitä, esim. apuvälineitä, niin mielestäni henkilön fyysinen toimintakyky on rajoittunut ja asialle on syytä tehdä jotain. Fyysinen toimintakyky on elämän peruslähtökohta koskien ihan joka iikkaa. Iän myötä fyysinen toimintakyky heikkenee, mutta sitä voidaan merkittävästi pidentää jokaisen oman toiminnan kautta edellyttäen luonnollisesti etteivät terveydelliset seikat sitä rajoita. Tosin myös terveyden kannalta avainasemassa ovat jokaisen oma toiminta ja ennen kaikkea elintavat. Täytyy vaan ottaa vastuu itsestään ja omasta toiminnastaan eikä sysätä näitä yhteiskunnan harteille. Sinä olet se, joka voit eniten itseesi vaikuttaa!

FYYSINEN SUORITUSKYKY

Fyysinen suorituskyvyn määrittelen alla listaamieni asioiden summana. Ja nimenomaan SUMMANA eikä mitään näistä asioista yksittäisenä osa-alueena tarkasteltuna. Tavoitteenani on parantaa KAIKKIA näitä fyysisen suorituskyvyn osa-alueita sen sijaan, että keskityttyisin vain yhteen tai muutamaan toisiaan täydentävään osa-alueeseen.

  1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys (aerobinen + anaerobinen)
  2. Lihaskestävyys
  3. Voimakestävyys
  4. Maksimivoima
  5. Nopeusvoima (pika- ja räjähtävä voima)
  6. Nopeus (räjähtävä ja liikenopeus, nopeuskestävyys)
  7. Liikkuvuus (nivelten täysi liikelaajuus)
  8. Taito ja tekniikka –> tehokkuus
  9. Kehonhallinta (koordinaatio, tasapaino, ketteryys)
  10. Kehonkoostumus (rasvattoman massan suhde rasvamassaan)
  11. Tukielinten kunto (selkäranka, luut, nivelet, tukevat lihakset)
  12. Asenne ja henkinen suorituskyky eli kantti ;)

 

FYYSINEN FITNESS KÄYTÄNNÖSSÄ

Kuinka parantaa fyysistä fitnestä käytännössä? Mitä hyvä fyysinen fitness MINUN MIELESTÄNI käytännössä tarkoittaa, edellyttää ja vaatii? Fyysisen fitneksen ylläpito ja parantaminen tarkoittaa mielestäni alla listaamiani asioita ja niiden huomioimista. Edelleen haluan korostaa, että listaus on MINUN NÄKEMYKSENI ja käsittää asiat sillä tavoin kuin itse ne omassa elämässäni ja valmennuksessani huomioin.

  1. Terveellinen ja riittävä ravinto (paleo -painotteinen ja luomua suosiva) ja mahdolliset lisäravinteet (täydentämään mm. ravinneköyhää ravintoamme)
  2. Fyysinen harjoittelu
    1. Monipuolinen ja vaihteleva
    2. Toiminnallinen harjoittelu (ei tarkoita jumppapallon päällä tehtäviä hauiskääntöjä! Lisää myöhemmin)
    3. Kokonaisvaltainen ja laaja-alainen (ei erikoistumista, kattaa kaikki fyys. harjoittelun osa-alueet)
    4. Energiatuotollisesta näkökulmasta kattava harjoittelu (huomioi elimistön eri energiantuottomekanismit)
    5. Tehokas
  3. Lepo
    1. Riittävä uni
    2. Palautuminen
  4. Lääke- ym. ”myrkyllisten”, keholle haitallisten ja sitä rasittavien aineiden eliminointi tai minimointi
  5. Psyykkinen hyvinvointi ja mielen stimulointi esim. oppimisen tai uusien virikkeiden avulla

Hmmmm… Niin, aika paljon asioita sisältyy fyysistä fitnestä edustavaan elämäntapaani. Fyysisen suorituskyvyn osalta asian voisi kiteyttää seuraavasti:

 

TAVOITTEENA EI OLE OLLA HUIPPU JOSSAIN,
VAAN TAVOITTEENA ON OLLA HYVÄ KAIKESSA.

 

Toivottavasti tämä pitkä määritelmä auttoi selventämään, mistä fyysisessä fitneksessä elämäntapana ja ammattina on kyse :).

 

Kuva: www.defenseimagery.mil 
Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: